Voetbal

donderdag 21 februari 2013

Amateurvoetbal en sponsoring

Amateurvoetbal en sponsoring

Het werven van sponsoren is niet altijd even makkelijk. Al helemaal niet als je op het punt staat een overeenkomst met een sponsor af te sluiten. 

Hoe weet je bijvoorbeeld of je wel of niet een goede deal sluit?
Welk bedrijf zou je als vereniging willen benaderen, en op welke manier kan je dat het beste aanpakken?

Goede sponsoren zijn onmisbaar bij je amateurclub




Er zijn veel amateurclubs die zichzelf vaak tekort doen door ‘sponsoring’ als sluitpost op de begroting te gebruiken. Ze proberen alleen om tekorten op te vullen met sponsoring, terwijl er absoluut veel meer uit te halen valt. Door aan te geven waaraan sponsorgeld kan worden besteed, geef je niet alleen voor je eigen club duidelijkheid, maar ook voor de sponsor. Die zal zo meer geneigd zijn om geld beschikbaar te stellen.




Hoe benader je een sponsor?
Voordat een sponsor je zegt, zul je hem eerst moeten overtuigen. Je moet je dus onderscheiden van al die andere verzoeken om sponsoring die de bedrijven krijgen. Creativiteit is daarom belangrijk: zorg dat je een originele, maar passende manier hebt om onder de aandacht te komen. Zorg voor een demonstratie bijvoorbeeld, of presenteer een uniek cadeau aan het bedrijf dat de mogelijke samenwerking symboliseert.


Waarde van sponsoring
Als de eerste stap eenmaal is gezet, dan moet je weten om welk bedrag je als vereniging kan vragen. Er zijn vier zaken die de waarde van sponsoring bepalen:

1. De communicatieve waarde heeft te maken met de hoeveelheid mensen die een bedrijf kan bereiken door de sponsoring en hoe vaak dit gebeurt. Een goede indicatie voor het bedrag dat hierbij hoort, is bijvoorbeeld het prijskaartje van een advertentie in de lokale krant.

2. De associatieve waarde wordt bepaald door de status en de bekendheid van je club. Hoe hoger je club speelt en hoe groter de aanhang is, des te hoger is de associatieve waarde. De sponsor betaalt namelijk graag voor ‘image’.

3. De hospitality-waarde is de waarde van de activiteiten waarbij je de sponsor betrekt. Hoeveel zou een bedrijf bijvoorbeeld kwijt zijn voor normale wijnproeverij en hoeveel kan je als voetbalvereniging dus voor eenzelfde evenement van dat bedrijf vragen? Zorg je eenmaal voor succes, dan kan je uiteraard om een hogere bijdrage vragen.

4. De marktwaarde van sponsoring is afhankelijk van het bedrag dat gelijkwaardige partijen voor sponsoring vragen. Het heeft geen zin om als club een veel hoger bedrag te vragen voor een reclamebord langs het veld als een naburige club hetzelfde bord voor de helft van het geld plaatst.


Sportus.nl


Afstemmen
Het maken van een lijst met sponsors is de volgende stap, je kan de sponsoren grofweg in 3 groepen indelen:

  1. Bedrijven en/of personen die betrokken zijn bij de vereniging.
  2. Bedrijven waar al een zakelijke relatie mee bestaat.
  3. Overige bedrijven.


Kan je als amateurclub de sponsor verder helpen?
De cruciale vraag die je jezelf als voetbalvereniging moet stellen is of je met je club de beoogde sponsor verder kan helpen. Vaak kan je door middel van een eenvoudig onderzoek achterhalen of een bedrijf wel of niet op zoek is naar naamsbekendheid, nieuw personeel of het tonen van maatschappelijke betrokkenheid. Als vereniging kan je dan je plan op de sponsor afstemmen.

Voetbalshirts.com


Info o.a. afkomstig van: www.bestuurders.voetbal.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten